Tesla VS de gevestigde orde.

11-06-2015

Een vergelijking van de Tesla Model S met vergelijkbare sedans van andere merken.

Waarom zou u een Tesla Model S huren? Vanwege zijn looks? Vanwege zijn sportieve prestaties? Vanwege de luxe en hightech uitrusting? Of vanwege het milieu? Ach, waarom zou u eigenlijk ook moeten kiezen, ga gewoon voor alle bovengenoemde redenen, want een Tesla Model S weet op al deze punten te overtuigen zonder daar een bovenmatig hoog prijskaartje aan te hangen.

Wij hebben onze Tesla eens vergeleken met de gevestigde orde: de luxe huurauto vloot van de grote Nederlandse autoverhuurders. Het resultaat in cijfers kunt u hiernaast zien. Verreweg de laagste CO2 uitstoot, maar toch het hoogste vermogen en de snelste sprint. We geven toe, die BMW zit onze Tesla wel erg dicht op de achterbumper, maar daar heeft hij wel 10 keer meer uitstoot voor nodig.

Een Tesla Model S huren lijkt in eerste instantie duurder te zijn dan de gemiddelde huurauto in deze klasse. Er zijn echter twee kostenposten die altijd verborgen blijven op het moment dat u een huur afsluit: de kosten voor extra kilometers en dat vervelende tankbonnetje achteraf. Zeker in deze klasse is het gebruikelijk om slechts een beperkt aantal kilometers bij uw huur inbegrepen te krijgen, waardoor u achteraf nog eens een extra bedrag bij uw totale huursom mag optellen. Zoals u kunt zien biedt de Tesla Model S verreweg de goedkoopste kilometerprijs, daarnaast biedt EC-Rent nog goedkopere kilometerpakketen (vanaf € 0,275 per km) welke u voorafgaand aan de huurperiode kunt afsluiten.

We zijn natuurlijk wel zo flauw geweest om bij deze vergelijking niet de beter gemotoriseerde varianten van respectievelijk de Porsche, Mercedes, BMW en Audi te nemen. Want die zijn natuurlijk wel een stuk sneller dan onze Tesla. Of zouden we dat hebben gedaan omdat die auto’s niet te huur worden aangeboden? De auto’s in deze vergelijking zijn de modellen die ook daadwerkelijk voor deze prijzen te huur zijn. Hier en daar zijn ook de snellere varianten te huur die de Tesla Model S (en het milieu) graag tot moes slaan. Maar ach, ook die vergelijking durven wij wel aan, want aan deze modellen hangt ook een bijbehorend prijskaartje. Dus oordeelt u zelf maar of deze vergelijking eerlijk is.

Voor de berekening van het werkelijke brandstofverbruik, de werkelijke CO2 uitstoot en de brandstofkosten zijn we van de opgaven over het verbruik van de verhuurders, www.werkelijkverbruik.nl en het CBS uitgegaan. Hierbij hebben de verbruikscijfers in het voordeel van de conventioneel aangedreven voertuigen naar beneden afgerond en de gemiddelde brandstofprijs van 2014 genomen, welke de laagste in jaren was.

Maar wacht, hoe zit het met de CO2 uitstoot van de centrales die de Tesla Model S van stroom voorzien? Dat heeft The New Motion al voor ons uitgerekend. In het slechtste geval, indien u de Tesla thuis met vieze grijze stroom aan uw stopcontact laadt komt de Model S op een uitstoot van 117-168 gram CO2 per km uit. Zoals u kunt zien blijft hij daarmee nog steeds onder de gebruikelijke uitstoot in deze klasse. Maar de belangrijkere vraag is waarom u überhaupt een Tesla Model S thuis aan uw stopcontact zou opladen als u gratis en ruim 10 keer sneller bij Tesla’s Supercharger netwerk kunt laden. Bijkomend voordeel: Tesla gebruikt uitsluitend groene stroom voor haar Superchargers en dus durven wij wel te stellen dat de hiernaast gebruikte CO2 uitstoot van 22 gram/km een eerlijke waarde voor deze vergelijking is.

Welke auto huurt u de volgende keer als u een luxe auto nodig heeft?

Stuur ons een bericht of terugbelverzoek.