Blog: Chris Heiligers.

14-01-2018

"Eigenlijk leef je als autoliefhebber in een schitterende tijd; je mag zowel het beste van het verleden als die mooie eerste stapjes van de toekomst meemaken. "

Mijn passie voor verleden en heden

We leven in een bijzondere tijd. Ik ben ervan overtuigd dat we over 100 jaar terugkijken op het begin van de 21e eeuw als een roerige tijd waarin veel veranderde. Er wordt al gesproken over de derde industriële revolutie, waarin met name energie en informatietechnologie een grote rol spelen. We zetten nu onze eerste stapjes in een nieuwe wereld en ik ben blij dat ik daarbij mag zijn. Ik ga er niet omheen draaien: ik zal altijd een passie voor auto’s blijven hebben. En dan heb ik het over die ouderwetse dingen met verbrandingsmotor. Ik merk vaak dat er krampachtig wordt gedaan over die combinatie. Je bent of bij team-toekomst met de elektrische auto als aanvoerder, of bij team-oertijd met de plofmotor als mascotte. Ik geloof heilig in de toekomst van de elektrische auto en voor dagelijks gebruik wil ik nooit meer een plofmotor. Maar de passie voor die mooie techniek en het genot van het rijden met een bijzondere sportauto of oldtimer, krijg je niet zomaar uit iemand, dat blijf ik waarschijnlijk mijn hele leven koesteren. Eigenlijk leef je als autoliefhebber in een schitterende tijd; je mag zowel het beste van het verleden als die mooie eerste stapjes van de toekomst meemaken. Veel mensen beseffen pas dat ze een revolutionaire tijd hebben meegemaakt als deze voorbij is. Dat is echt zonde, het veel te interessant om dit feestje te missen!

Afgelopen jaar heb ik veel elektrische kilometers afgelegd, misschien wel te veel. Als je vervolgens in een auto met verbrandingsmotor stapt, valt dat (vrijwel) altijd tegen. Ja, dat zeg ik als autoliefhebber. Ik had iedereen die mij dit tien jaar geleden zou vertellen waarschijnlijk uitgelachen. Dus ik begrijp de opmerkingen van autoliefhebbers wel, ik was ook ooit zo. Je moet het meemaken. En begrijp me niet verkeerd, een elektrische auto vervangt niet de passie van die schelle brul van een Pagani Zonda V12, de diep tevreden klinkende brom van een ’67 Ford Mustang Fastback, of het rauwe geluid van die hardwerkende ongeblazen Porsche boxermotor achter je rug. Maar wie rijdt dat soort auto’s nou dagelijks? Dat is hobby! Dat is ook waarom ik het zo’n non-argument vind als men over het missen van motorgeluid begint. Wie rijdt dagelijks nog een auto waarvan het motorgeluid je echt zielsgelukkig maakt? Dat zijn nog maar een handjevol mensen. Voor de rest verteld iedereen trots op feestjes hoe stil hun dieselmotor wel niet is. Het is mij opgevallen dat een groot deel van die groep dezelfde groep is die aangeeft motorgeluid te gaan missen. Soms begrijp ik het niet meer helemaal.

Afgelopen jaar kwamen de eerste nieuwsberichten naar buiten over de betaalbare elektrische auto. En daar zit voor velen nog het pijnpunt: ze zijn nog te duur. Wat me opviel – en ik zal maar geen namen noemen – waren onderzoeken van gerenommeerde partijen, die de elektrische auto als te duur bestempelde, maar verder niet keken naar de prijsontwikkelingen van onder andere de accu’s.

Het zal echter niet meer lang duren, dan is het ook op basis van kosten gewoon interessanter om elektrisch te rijden. Persoonlijk ben ik een voorstander van de CO2-tax, maar de vraag of en wanneer dat zal komen kan ik niet beantwoorden. Je kunt CO2 bijna niet lokaal gaan beprijzen, dat moet haast wel wereldwijd. Maar stel we leven in die wereld waarin je de prijs van de vervuiling van elke product meebetaald. Dan is de elektrische auto nu al goedkoper dan de brandstofauto. Het zou mooi zijn als daar eens wat meer aandacht voor kwam. Waar ik dan weer geen voorstander van ben zijn de maatregelen om mensen met “oude” auto’s af te straffen. Straffen werkt nooit, dat zorgt alleen maar voor negativiteit. Ik hoop dan ook dat de komende jaren vooral de particuliere autokopers die op elektrisch overgaan zullen worden beloond voor hun moed om uit te komen als voorloper. De auto’s voor deze doelgroep worden nu ook steeds beter beschikbaar. Hier ligt een interessante uitdaging voor de komende jaren.

Over uitdagingen gesproken. Het is mijn persoonlijke hoop dat Nederland doorgaat op het ingeslagen spoor. Het lijkt er een beetje in of de overheid te vroeg gaat stoppen met de stimuleringen voor de overgang naar elektrisch. Ik heb het niet alleen over subsidies, maar ook over het creëren van het juiste klimaat om over te stappen op elektrisch. Ik hoop dat we met zijn allen inzien, dat een rol als voorloper voor Nederland betekent dat we onze kennis wereldwijd kunnen gaan exporteren. Onze universiteiten lopen al voor op het gebied van zonneauto’s en de ontwikkeling van nieuwe materialen en productieprocessen voor onder andere de auto-industrie. Wat velen niet weten is dat in de top van de wereldwijde auto-industrie, de Nederlandse ontwerpers en managers oververtegenwoordigd zijn. Ik zou het zo mooi vinden, als we al deze kennis en ambitie samenpakken en Nederland tot een echte sleutelspeler in de elektrische autowereld maken. Maar om mijn persoonlijke droom werkelijkheid te laten worden, moeten we niet nu stoppen, maar juist nog een paar jaartjes doorpakken met het stimuleren van de elektrische auto. Het geld dat we er nu insteken, halen we er in de toekomst met veel plezier weer uit.

2018 wordt in ieder geval een interessant jaar. Er komen een paar leuke nieuwe elektrische auto’s op de markt en er zullen nog veel meer nieuwe modellen aangekondigd worden. Blijf China in de gaten houden! In de oliecrisis van de vorige eeuw kwamen eerst de Japanners en later de Koreanen met hun auto’s naar Europa en de Verenigde Staten, nu kan China die rol gaan vervullen met elektrische auto’s. De ontwikkelingen gaan daar vele malen sneller en ze slaan belangrijke stappen over die de Japanners en Koreanen met vallen en opstaan hebben moeten leren. Ik verwacht de echte doorbraken van Chinese elektrische auto’s in Europa nog niet in 2018, maar ik verwacht wel veel interessant nieuws uit China. Ik kijk er met veel belangstelling naar uit, het enige wat ik nog hoop is dat ze met betere merknamen komen dan “Great Wall” en “Build Your Dream”.



Over Chris
Chris Heiligers (30 jaar) startte in 2015 EC-Rent. Hij combineerde zijn passie voor auto’s met duurzaamheid en is nu een echte aan elektriciteit verslaafde petrolhead. “Ik wil deze levensstijl graag met anderen delen!”

Stuur ons een bericht of terugbelverzoek.