Gastblog: Annet en Jeroen Joosen.

20-05-2018

Als beloning voor hun deelname aan onze crowdfunding mochten Annet en Jeroen met hun gezin in onze Model X op vakantie. Ze schreven er een blog over!

Retourtje Rome met de Tesla Model X 
Soms komen dromen uit! 
 
Wat vooraf ging…
‘Mijn man Jeroen heeft al jaren een wens om een Tesla te rijden. Onze drie kinderen en ik kunnen ons daar niet zoveel bij voorstellen en zeggen dan: laat maar lekker dromen… Tot dat ene moment dat Jeroen contact kreeg met Chris over het crowdfundingproject van EC-Rent. Door het project te steunen, kwam Jeroen zijn droom uit! En stiekem vonden wij het ook een geweldig avontuur!
 
Dag 1 - Van Leeuwarden via Leiden naar La France
Op Koningsdag zaten we om 8.00 uur in de auto. Op naar Leiden, op naar de Tesla Model X om met ons gezin op vakantie te gaan naar Italië. Tegen tienen waren we in Leiden. ‘Wat een grote, mooie bak!’, was onze eerste reactie. Als we allemaal in onze zetels zitten, gaat onze reis beginnen! In het midden van de auto zit een megagroot LCD-scherm waarmee je alle functies in de auto kunt bedienen. Hoe alles precies werkt, gaan we ervaren. Het systeem geeft in ieder geval aan waar de Tesla-palen staan. Ideaal! Van tevoren hebben we bekeken hoe we het beste kunnen rijden om goed uit te komen bij de laadpalen. We gaan via Nancy naar Milaan omdat we dan kunnen laden bij het hotel. Fijn idee om de volgende dag met een volle batterij te vertrekken. De eerste dag ging soepeltjes op een beetje file na. De Tesla rijdt fantastisch. We voelen ons de koning te rijk met zo’n luxe koets. Hoe toepasselijk op deze Koningsdag. 
 
Dag 2 - Van Nancy naar Milaan
Na het ontbijt in een hotel in Nancy vertrokken we in de opgeladen Tesla richting Milaan. Wat een drukte onderweg. Gisteren hadden we ook file maar nu duurde het wel erg lang: ruim een uur wachten voor de Gotthard-tunnel. De file had wel één voordeel: konden we de Tesla op ons gemakje ontdekken. Het scherm is zelfs voor mij makkelijk te bedienen. Na 1,5 dag weten we precies hoe het werkt. Vooral de autopilot is een uitkomst in de file. Ook buiten de file werkt het trouwens fantastisch. Maar je moet wel blijven opletten en handen aan het stuur anders gooit ie de autopilot eruit en moet je ‘zelf’ verder rijden. Het is niet voor niets dat Tesla zich profileert als de meest veilige auto. En, drukken ze je op het hart, je blijft zelf verantwoordelijk! En zo is het natuurlijk ook.
 
Dag 4 -Gezinsauto pur sang
Vandaag staat Milaan - Rome op het programma. Vanochtend bij het inpakken bleek maar weer eens wat een geweldige gezinsauto deze Model X is. Niks passen en meten, het past allemaal makkelijk. Ook voorin waar normaal de motor zit kun je veel bagage kwijt. 
Het laden bij de Tesla-palen valt ons erg mee (meestal 5 minuten van de snelweg èn bij hotels dus geen heimwee naar overvolle en stinkende benzinestations met meterslange rijen voor de viezige toiletten), het gaat makkelijk en snel. Meestal zitten we binnen een halfuur weer in de auto. Ook de actieradius is hoger dan we hadden verwacht. We kunnen met gemak 240 km rijden terwijl we gemiddeld zo’n 120 km per uur rijden. En niet te vergeten, we rijden de Model X met de kleinste accu: 60 kW!

Oh ja, je moet wel de sleutel meenemen als je uit de auto stapt. Deden wij namelijk niet… Daar stonden we, buiten de auto, toen ineens alle deuren op slot gingen. En nu? Chris bellen! Gelukkig nam hij meteen op. En gelukkig kon hij de Tesla door de permanente 4G-verbinding op afstand openen. Pfff. Je snapt natuurlijk wel dat we daarna de instellingen meteen hebben veranderd.
 
Dag 8 – Autopilot testen
Vandaag naar Chianciano. Ik heb ook een stukje gereden. En natuurlijk de autopilot getest. Grappig om te merken dat ik anders rijd dan de Tesla. De Tesla stuurt je precies tussen de lijnen terwijl ik zelf iets meer naar rechts rijd. Ook qua afstand houden, merk je verschil. De Tesla remt snel af als ie een voertuig voor zich waarneemt. Dat doet ie trouwens op de motor; ik heb het rempedaal nauwelijks aangeraakt. Zo laadt ie ook de batterij weer op. Het is een heel gek gevoel dat je zelf niets hoeft te doen. Behalve opletten natuurlijk. Ook naar een andere weghelft is voor de Tesla geen probleem. Even je richting uit en daar gaat ie! Bijzonder om te ervaren.
 
Dag 15 – Terugreis deel 1, van Chianciano naar Mulhouse
Gisteren de Tesla opgeladen bij een camperplaats om vandaag naar Arezzo te kunnen komen. Het beste is om nog 10% over te hebben als je aankomt, omdat het anders heel lang kan duren voordat de lader aanslaat. Dat hebben we gelukkig nog nooit meegemaakt.
De navigatie in de auto werkt ideaal. Hij geeft aan waar de Tesla-palen zijn, hoeveel km je nog moet en hoeveel je nog over hebt als je er bent. We hebben gemerkt dat dat laatste heel betrouwbaar voorspeld wordt. Als ie van tevoren aangeeft dat je bij de volgende laadpaal nog 10% over hebt, dan zit ie er nooit ver naast. Ook staat erbij hoeveel laders er zijn en welke er op dat moment in gebruik zijn. Heel handig!
 
Dag 16 – Terugreis deel 2, van Mulhouse naar Leiden
Om 6.55 zaten we in de auto. Mooi op tijd; we hebben een lange dag te gaan. Kunnen we langzaam afscheid nemen van ‘onze’ Tesla, want zo voelt het inmiddels wel een beetje. Deze laatste dag gaan we over Duitsland. Waren we de heenweg niet langsgekomen omdat we toen via Frankrijk reden. De kinderen waren helemaal lyrisch want de meeste Tesla-laadpunten staan vlakbij McDonalds!

Onze conclusie
Het rijden in deze Tesla Model X heeft onze verwachtingen overtroffen, een fantastische ervaring! Het blijft bijzonder dat je zonder brandstof 4000 km kunt rijden. We hebben een geweldige vakantie met de Tesla gehad. Niet alleen wij, maar ook de kinderen zijn enthousiast. Ze hadden enorm veel ruimte voor hun spullen, ze hadden hun eigen stoel en niet te vergeten hun eigen usb-lader. De Zwitserse Alpen kregen voor ons allemaal een extra dimensie met de voorruit die doorloopt in het dak. En niet te vergeten de G-krachten die loskomen als je het pedaal indrukt na het openen van het tolpoortje. Het voelde voor de kinderen als een attractie. De Python is er niks bij! 
 
Bedankt voor deze unieke kans en geweldige ervaring Chris! Als we een prijs winnen, dan weten we het wel!
 
 

Over Annet (41 jaar) & Jeroen (40 jaar) Joosen
Beide enthousiaste autoliefhebbers. Hebben 3 kids (6, 8 en 11) en gaan ieder jaar op roadtrip met de auto. Jeroen is jobcoach en Annet communicatie-adviseur. Ze kwamen via de crowdfunding met EC-Rent in contact.

Stuur ons een bericht of terugbelverzoek.