Blog: Jaguar praktijktest.

06-11-2018

Een praktijktest van het rijbereik van de I-Pace in vergelijking met een Tesla Model S.

Direct nadat we onze Jaguar I-Pace ophaalden hebben we een kleine praktijktest uitgevoerd om te zien hoe de Jaguar presteert in vergelijking tot de Tesla Model S. We kozen voor een vergelijking met een Model S 75D. Het probleem is dat de Jaguar met heel veel verschillende modellen van Tesla vergeleken kan worden, dus welke we ook kiezen, er zal altijd iemand vinden dat we beter een andere auto ter vergelijking hadden moeten nemen. Dus waarom kozen we de S 75D? Omdat de vanaf-prijs van deze twee auto’s elkaar het best benaderen. De Model S 75D begint bij € 90.000 en de Jaguar bij € 80.000. De Jaguar heeft met 90 kWh een grotere accu, maar Tesla staat bekend om de hoge efficiëntie van de aandrijflijn. Om dat zo eerlijk als mogelijk te testen hebben we onze Tesla op de 21” velgen met bredere band gezet, aangezien onze I-Pace ook grote en brede 22” sloffen aan heeft. De grootte van de velg en band hebben namelijk invloed op het bereik. Om andere invloeden zo goed als mogelijk uit te sluiten hebben we bij beide auto’s de banden op de juiste spanning gebracht en onderweg van chauffeurs gewisseld.

Nadat we 100% volgeladen wegreden in Dordrecht hebben we een route van ongeveer 300 km gereden over N-wegen en snelwegen, met daarbij stukken met veel verkeer, weinig verkeer en zelfs een kort stukje file. Een redelijke doorsnee lange rit dus. We hebben zeer bewust niet het maximaal haalbare opgezocht, maar juist geprobeerd om het zo realistisch als mogelijk te houden. We hebben wel zo goed als mogelijk op het verkeer geanticipeerd – zoals dat natuurlijk hoort – en de snelheid zo constant als mogelijk gehouden, maar we zijn gewoon met het verkeer meegereden en hebben niet gekozen om afwijkend rijgedrag aan te houden om tot een hoger bereik te komen. De airco stond in beide auto’s gewoon aan, maar we kozen wel voor de meeste zuinige rij-instellingen: chill mode en range mode stonden aan in de Tesla en de Jaguar reden we in eco mode. Na ongeveer 200 km werd wel al duidelijk dat we onze route iets moesten gaan inkorten, want het bereik van de Jaguar zou niet verder dan 300 km worden en we weigerden voor deze test om te gaan hypermilen, dat zou het beeld van een realistische rijervaring om zeep helpen.

Uiteindelijk na 280 km bereikten we ons eindpunt, een Fastned station waar we met maximaal 175 kW konden opladen. Uiteraard bewust gekozen, want we wilden ook de laadsnelheid van de Jaguar uittesten. Waar het bereik wat tegenviel, beviel de laadsnelheid enorm goed. We arriveerden met slechts 4% in de accu, in zo’n geval zal de Tesla niet meteen op hoge snelheid gaan laden, de Jaguar deed dit echter wel. En ondanks dat Jaguar aangeeft dat de Jaguar met maximaal 80 kW kan laden, haalde hij gemiddeld 85 kW over onze 40 minuten durende laadsessie. Jaguar belooft op korte termijn nog een software-update naar 100 kW laden en kan in de toekomst wellicht nog doorgroeien tot 120-150 kW. De eerste tekenen zijn in ieder geval al gunstig!
 
Onze conclusie:
Het bereik van de Jaguar I-Pace met 90 kWh accu valt nog wat tegen. Hopelijk kan Jaguar hier de komende tijd nog in verbeteren met software-updates. De Tesla is in de loop van de jaren op die manier ook gegroeid tot de auto die we nu kennen, dus we geven Jaguar diezelfde kans. Er zou zeker wel nog meer in die 90 kWh accu moeten zitten! In deze test hebben we puur naar rijbereik gekeken. We zullen binnenkort nog wel meer aandacht besteden aan andere vergelijkingen. Wel weten we al dat het lastig is om te zeggen welke van deze twee auto’s beter is, ze lijken echt allebei een andere doelgroep aan te spreken.
 
 
Dit is wat onze testers over de Jaguar I-Pace zeggen:
 
Jos over de I-Pace:
Wat is die Jaguar I-Pace een fantastische elektrische auto! Als je de deur dicht trekt voel je het al! Dit is een echte auto! Nu alleen nog zo efficient  met de beschikbare energie omgaan als Hyundai en je hebt de best electric car ever!
 
Daud over de I-Pace:
De I-Pace heeft zich wat mij betreft bewezen als een ontzettend comfortabele auto voor een lange rit, maar met een Tesla ben je vooralsnog sneller onderweg als je een snellader nodig hebt. Gelukkig komt Jaguar binnenkort met iets waar we bij Tesla van zijn gaan houden: software-updates die de auto nóg leuker maken.
 
Chris over de I-Pace:
De Tesla is de betere elektrische auto, maar de Jaguar is de “betere” auto. De Jaguar is “anders” en daar hou ik wel van. Ik voel me helemaal thuis in de Jaguar. Dit is mijn nieuwe favoriet!

Stuur ons een bericht of terugbelverzoek.